IT's Tech Time!
Build_2016_hero

Build 2016 – momentul în care noul Microsoft a ieșit complet la suprafață

Schimbările radicale din Microsoft au fost puse la Build 2016 foarte clar în contextul noilor strategii, iar Microsoft revine puternic în poziția de trend-setter.

Schimbările radicale din Microsoft au fost puse la Build 2016 foarte clar în contextul noilor strategii, iar Microsoft revine puternic în poziția de trend-setter.

Vorbind despre schimbările din Microsoft, voi comenta astăzi despre lucrurile de interes pentru cei obișnuiți cu abordarea consumer de pe Windows Insider Romania, dar trebuie să știți că de aici încolo voi scrie tot mai mult despre cloud, machine learning, inteligență artificială, servicii și aplicații.

Anul acesta mi-a părut mult mai complicat decât în alți ani să fac un plan prin care să sintetizez lucrurile atât de importante aduse de Microsoft la Build pentru dezvoltatori și pentru lumea software în ansamblu. Spun asta pentru că Build 2016 nu mai poate fi reflectat ca în anii anteriori doar prin articole seci care conțin știri despre ce a spus Microsoft la conferință sau despre ce caracteristici software sau UI / UX noi am văzut pe ici, pe colo printre sesiuni. Voi face și asta, stați liniștiți, dar telegrafic și mai mult ca un gest de curtoazie pentru cititorii noștri fideli.

Cred însă că trebuie să îmi fac curajul de a începe de undeva și de a spune unele lucruri pe care instinctiv le intuiam de ceva vreme, fără a vedea însă până acum și modul în care ele vor fi posibile. De aceea voi vorbi despre observația mea potrivit căreia Microsoft revine la ceea ce a fost de la bun început, adică o companie software.

După acest Build, percepția mea despre Microsoft revine la aceea de companie software, dar nu în sensul clasic de până acum câțiva ani, ci în sensul unei companii cloud și servicii via software.

Din punctul meu de vedere Microsoft va face mai departe software big time, pentru că asta știe să facă tot mai bine și nu pentru că nu știe să facă hardware (știe și asta, vezi Surface). Dar singurul motiv pentru Microsoft mai produce și computing hardware (cum ar fi Surface, Xbox, HoloLens sau Windows Phone),  va fi pentru a stabili standarde, care-i vor ușura munca de trend-setter în industrie. (Toate acestea se vor întâmpla în continuare fără a mai concura, cel puțin deocamdată, pentru o poziție dominantă pe piața telefoanelor mobile, de exemplu. Dar aceasta este o altă discuție, căreia îi vom dedica probabil un articol separat).

După mine însă, cel mai important motiv pentru care Microsoft va continua să se axeze pe software este că software-ul este calea cea mai avantajoasă de a rezolva multe dintre problemele curente ale tehnologiilor IT. Și partea nouă, care mi se pare excelentă ca strategie este că Microsoft a înțeles cum trebuie abordate zonele concurențiale, anume prin flexibilitate și nu prin promovarea exclusivist-agresivă a produselor proprii, așa cum a făcut-o în trecut.

Pentru mine, principalul mesaj dat de Microsoft, după ce am văzut la acest Build, este că o platformă software proprietară, în sensul clasic al cuvântului (gen un sistem de operare cu ecosistemele software și hardware aferente), devine un concept tot mai volatil.

Mai mult, granițele dintre ecosisteme practic au început să dispară, ele fiind astăzi mai degrabă niște concepte comerciale (foarte depășite deja) create în jurul unor idei software, puse pe hardware specific sau proprietar, după scenariile clasice din ultimii ani.

Cred că software-ul, dacă se dorește cu adevărat, poate și trebuie să devină accesibil oricui, atât în faza de dezvoltare, cât și în faza de exploatare.

Cred că hardware-ul trebuie să scadă ca dimensiuni, putere consumată și să crească la capitolul putere de calcul, indiferent de mijloace.

Și cred că platformele hardware mobile se vor standardiza în cele din urmă pentru eficiență energetică și pentru o experiență de utilizare cât mai bune, în timp ce diferențele software se vor estompa.

Cred că Microsoft a văzut lucrurile foarte bine aici, tocmai din punctul de vedere a ce știe să facă cel mai bine, adică din punct de vedere software. Treptat, Microsoft a luat platformele software și celelalte ecosisteme la rând și a început să-și creeze oportunități și porți de acces spre utilizatorii și companiile acestora.

Pe partea de utilizator final am văzut cu toții cu uimire, de exemplu, cum aplicațiile Windows au fost portate pe iOS și pe Android, unele fiind chiar mai reușite decât pe Windows (Mobile sau nu). Apoi Microsoft a început să rupă barierele convenționale prin crearea de bridge-uri software, în paralel cu aducerea spre un punct de convergență a tuturor platformelor cloud proprii și modificarea lor pentru compatibilitate și perfectă interoperabilitate cu serviciile online consacrate.

Cred că în acest moment, după ce tocmai a cumpărat și Xamarin, după ce .net este Open Source și după ce bash vine și pe Windows, Microsoft pune bazele unei platforme cu adevărat universală, și nu doar una limitată la ideea de platformă universală Windows.

Altfel spus, în loc să mai piardă timp și energie pentru a dezvolta un ecosistem închis, ermetic, greoi, cu hardware specific sau proprietar (Windows Phone), Microsoft tocmai elimină elegant toate dificultățile dar mai ales cheltuielile pe care acesta le implică prin calea cea mai accesibilă din punctul propriu de vedere, adică prin software.

Cel mai important, cu Build 2016, Microsoft a dat semnalul clar pentru dezvoltatori, oferindu-le (într-o bună măsura ca open source și gratuit) cele mai bune instrumente cu care aceștia să dezvolte ce vor ei pentru ce platformă vor ei. Pentru că, momentan, platformele multiple, – ca și obiceiurile proaste – nu mor așa de ușor.

Cosmin

Cosmin este un consultant IT independent, pasionat de gadgeturi, fan Microsoft și WordPress.

Întrebări, idei și comentarii

Te rog să Intră în cont pentru a posta
avatar
1000
  Aboneză-te  
Anunță-mă când sunt comentarii noi

Întrebări și comentarii